„Znak / ЗНАК” Olha Hładun, Lija Bezsonowa, Rokas Sutkaitis, kolektyw U,N,A Tłumaczenie Marcin Gaczkowski, Katarzyna Kotyńska - Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Emanuela Smołki w Opolu

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

 11970A

Publikacja dwujęzyczna, polska i ukraińska.

Oszałamiająca formalnie publikacja prezentująca najciekawsze osiągnięcia ukraińskiego projektowania znaków graficznych. Opowiada o historii tej dziedziny, czerpiącej garściami z awangardy lat dwudziestych, i o jej rozkwicie, który przypadł na lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte XX wieku, kiedy to ukształtował się wyrazisty styl szkoły charkowskiej. Autorki i autorzy tekstów sięgają do radzieckich archiwów, opisują społeczno-polityczny kontekst, w jakim tworzyli projektanci, wyjaśniają ich praktyczne i estetyczne założenia, analizują także wpływ, jaki wywarła na ich pracę zachodnia estetyka.
Książka ma charakter wizualnego kolażu, w którym tekst i obrazy – litery, fotografie i znaki graficzne – istnieją na równych prawach i wzajemnie się uzupełniają. Jedna z ostatnich części to współczesna wizualna reinterpretacja znaków autorstwa kolektywu U,N,A tworzonego przez trzy projektantki książki, które eksplorują w niej niewyczerpaną potencjalność formy graficznej omawianych znaków.

 

Нове видання двомовне, українсько-польське

«Знак. Українські товарні знаки 1960–1980-х років» — дослідження У,Н,А колективу (Уляна Биченкова, Ніка Кудінова, Альона Соломадіна), присвячене історії українського графічного дизайну, зокрема галузі корпоративної ідентичності, часів відлиги, застою та перебудови.

У книжці співіснують два наративи — візуальний та текстуальний, які розкривають обрану тему в ширшій хронологічній перспективі: з авангарду початку XX століття й до наших днів, адже матеріал потребує як наочності, так і коментування. Більшою мірою фокусуючись на харківській школі промграфіки та доробку Володимира Побєдіна, видання демонструє архівні матеріали, називає імена та описує процеси й впливи в графічному дизайні України, в локальному та глобальному контекстах.

 

Udostępnij