1. Jak zostać czytelnikiem?
1.1. Jak zapisać się do biblioteki?
- w bibliotece – wystarczy przyjść do Biblioteki Głównej, lub któregoś z Oddziałów, z dokumentem tożsamości, wypełnić kartę zapisu i zaakceptować regulamin;
- elektronicznie – trzeba:
- 1. wejść na stronę internetową biblioteki http://wbp.opole.pl,
- 2. wybrać z menu górnego zakładkę KONTO CZYTELNIKA - pojawi się strona logowania/rejestracji,
- 3. kliknąć przycisk Zarejestruj się,
- 4.wypełnić formularz rejestracyjny.
1.2. Czy podczas zapisu muszę podać mój numer telefonu i adres e-mail?
Podanie numeru telefonu oraz adresu e-mail nie jest obowiązkowe, ale … jest korzystne dla czytelnika! Dlaczego? Dzięki nim biblioteka może szybko i bezpośrednio skontaktować się z czytelnikami.
Podanie adresu e-mail, umożliwia samodzielne zresetowanie hasło do konta elektronicznego!
Na adres e-mail czytelnicy otrzymują informacje o tym, że:
- książka jest gotowa do odbioru,
- zbliża się termin zwrotu,
- termin zwrotu minął
- zbliża się koniec ważności zamówienia.
To się opłaca!
1.4. Czy zapis do biblioteki wiąże się z opłatami?
Zapis do biblioteki jest bezpłatny. Biblioteka pobiera roczną, zryczałtowana opłatę tytułem usług informacyjnych, w wysokości 6 pln.
Ulgi i zwolnienia z opłaty:
- członkowie Polskiego Związku Niewidomych – brak opłaty;
- osoby, które ukończyły 60 rok życia – brak opłaty;
- posiadacze Opolskiej Karty Rodziny i Seniora – 50% zniżki;
- ulga rodzinna - obejmuje małżonków, lub rodziców z dziećmi poniżej 18 roku życia - roczna, zryczałtowana opłata tytułem usług informacyjnych pobierana jest od jednego członka rodziny.
1.5. Zgubiłem kartę biblioteczną. Co mam zrobić?
W przypadku zagubienia karty bibliotecznej, należy jak najszybciej skontaktować się z biblioteką. Dlaczego?
- stara karta zostanie dezaktywowana i nikt niepowołany nie będzie mógł wypożyczyć na nią książek;
- zostanie wyrobiona nowa karta, tak by czytelnik nadal mógł aktywnie korzystać z usług biblioteki.
UWAGA!!! w przypadku zagubienia/kradzieży, opłata za wydanie nowej karty wynosi 5,00 pln.
2. Jak korzystać z biblioteki?
2.1. Jak mam szukać książek?
WBP udostępnia czytelnikom różnego rodzaju zbiory m. in. książki, czasopisma, dokumenty dźwiękowe i elektroniczne, nuty, filmy.
Aby wyszukać interesującą publikację wystarczy:
- za pośrednictwem strony internetowej biblioteki ( http://wbp.opole.pl) wejść do katalogu internetowego,
- skorzystać z wyszukiwania prostego (domyślne ustawienie wyszukiwarki) - wpisać autora, fragment tytułu albo inną szukaną frazę,
- lub skorzystać z wyszukiwania zaawansowanego, w którym mamy możliwość wyszukiwania wg kilku pól jednocześnie.
Jeżeli lista wyników jest zbyt długa można przy pomocy faset zawęzić wyniki wyszukiwania wyświetlając np. egzemplarze:
- dostępne do wypożyczenia,
- dostępne w konkretnej placówce,
- dostępne w preferowanej przez nas formie (książki, e-booki, mapy itd.),
- wydane w określonym czasie,
napisane w określonym języku.
2.2. Jak wypożyczyć, zamówić książkę?
Wystarczy:
- za pośrednictwem strony internetowej biblioteki ( http://wbp.opole.pl) wejść do katalogu internetowego,
- zalogować się na swoje konto / zarejestrować konto,
- wyszukać interesujące nas publikacje.
Jeżeli pozycja jest dostępna i można ją wypożyczyć pod opisem zobaczymy zielony napis dostępna do wypożyczenia, a poniżej listę wszystkich egzemplarzy; z prawej strony dostępnego egzemplarza znajduje się zielony przycisk wypożycz.
Jeżeli pozycja jest wypożyczona zobaczymy pomarańczowy napis aktualnie wypożyczona, a poniżej listę wszystkich egzemplarzy. Z prawej strony wypożyczonego egzemplarza znajduje się pomarańczowy przycisk zapisz się. Klikając w przycisk czytelnik składa zamówienie, czyli ustawia się w kolejce oczekujących. Zamówienie ważne jest przez 100 dni, można je przedłużać lub usuwać po zalogowaniu na swoje konto w zakładce Oczekujące. O możliwości odbioru zamówionej pozycji, czytelnik, który podał w bibliotece swój adres e-mail, zostanie powiadomiony przez automatyczny system elektroniczny. Pozostali czytelnicy mogą sprawdzić status zamówienia logując się na swoje konto lub kontaktując z odpowiednią wypożyczalnią.
2.6. Gdzie odebrać zamówiona książkę?
O tym gdzie mamy odebrać zamówiona książkę dowiemy się ze swojego konta oraz z e-maila przysłanego przez automatyczny system elektroniczny:
- konto - po zalogowaniu, przechodzimy do zakładki Oczekujące, z prawej strony w nawiasie kwadratowym podana jest lokalizacja książki;
- e-mail – kiedy książka jest gotowa do odbioru, na adres e-mail, który został podany podczas rejestracji zostaje wysłane powiadomienie z lokalizacją książki.
Możliwe miejsca odbioru:
- Wypożyczalnia Główna – ul. Piastowska 18, Opole;
- Biblioteka Austriacka – Pl. Piłsudskiego 5, Opole;
- Biblioteka Muzyczna – Rynek 1, Opole;
- Biblioteka Obcojęzyczna – ul. Kośnego 31, Opole.
2.7. Czy żeby wypożyczyć książkę muszę mieć przy sobie kartę biblioteczną?
Żeby odebrać zamówione zbiory czytelnik musi mieć przy sobie kartę biblioteczną lub dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (np. dowód osobisty, prawo jazdy).
Karta biblioteczna może być tradycyjna, którą każdy czytelnik otrzymuje przy zapisie, albo elektroniczna. Elektroniczna karta biblioteczna, to nic innego jak obraz kodu kreskowego. Aby go uzyskać wystarczy zalogować się przy użyciu smartfona na swoje konto biblioteczne i z zakładki Twój profil, pobrać i zapisać obraz kodu kreskowego, można również zrobić zrzut ekranu. Podczas wizyt w bibliotece, wystarczy pokazywać na ekranie smartfona, pobrany kod kreskowy.
2.9. Na jak długo mogę wypożyczyć książki?
Długość wypożyczenia zależy od tego jakie zbiory chcemy wypożyczyć:
- książki wypożycza się na jeden miesiąc z dwukrotną możliwością prolongaty;
- płyty CD, DVD i kasety VHS wypożycza się na 7 dni z możliwością prolongaty:
- w Bibliotece Muzycznej – dwie prolongaty po trzy dni;
- w Bibliotece Obcojęzycznej – jedna trzydniowa prolongata.
2.10. Jak przedłużyć termin zwrotu książki?
Termin zwrotu można przedłużyć:
- w bibliotece – podczas odwiedzin w bibliotece, wystarczy pokazać kartę biblioteczną i zgłosić które książki chcemy prolongować;
- telefonicznie – należy zadzwonić do wypożyczalni z której wypożyczyło się egzemplarz, który chcemy prolongować;
- mailowo – należy wysłać e-mail na adres właściwej wypożyczalni, zawierający nr karty bibliotecznej czytelnika i dane egzemplarza, który chcemy prolongować;
- samodzielnie – wystarczy zalogować się na swoje konto biblioteczne, otworzyć zakładkę Wypożyczone, i nacisnąć przycisk Prolonguj, znajdujący się przy tytule książki z prawej strony. System automatycznie zmieni, o ile to możliwe, termin zwrotu. Jeżeli termin nie zmieni się oznacza to, że albo ktoś czeka na książkę w kolejce, albo książka była już wcześniej prolongowana i wyczerpał się maksymalny możliwy czas wypożyczenia.
2.11. Co mi grozi jeśli nie zwróciłem książki w terminie?
Za niezwrócone w terminie zbiory, naliczana jest kara za przetrzymanie. W zależności od rodzaju przetrzymanych zbiorów, kara wynosi:
• książki - 6,00 pln za każdy wypożyczony egzemplarz za każdy miesiąc przetrzymania;
• płyty CD, DVD, kasety VHS – 2 pln za każdy wypożyczony egzemplarz za każdy tydzień przetrzymania.
2.13. Zgubiłem wypożyczoną książkę. Co mam zrobić?
Jeżeli zdarzy się taka sytuacja, należy jak najszybciej skontaktować się z biblioteką. Dlaczego? Książka zostanie zapisana w systemie jako zagubiona i nie będzie naliczana kara za jej przetrzymanie, a czytelnik zostanie poinformowany o wysokości odszkodowania za zagubiona książkę.
2.14. Jak uzyskać dostęp do książek elektronicznych?
Czytelnicy Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej mają bezpłatny dostęp do wybranych publikacji w czytelni internetowej IBUK LIBRA.
Dostęp do książek w ibuku jest możliwy:
- w sieci biblioteki, po wejściu na stronę http://libra.ibuk.pl/,
- z komputerów domowych lub urządzeń mobilnych - po otrzymaniu w bibliotece kodu PIN do zdalnego dostępu.
Aby otrzymać bezpłatny dostęp do księgozbioru, wystarczy:
- wysłać maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- zgłosić się po KOD PIN do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Opolu:
- wypożyczalnia WBP - ul. Piastowska 18, tel. 77 40 66 435
- Biblioteka Austriacka - pl. Piłsudskiego 5, tel. 77 474 70 85
- Biblioteka Muzyczna - Rynek 1, tel. 77 454 27 57
- Biblioteka Obcojęzyczna – ul. Kośnego 34, tel. 77 453 91 94.
Kod PIN jest wydawany każdemu zarejestrowanemu czytelnikowi Biblioteki po okazaniu karty bibliotecznej.
2.16. Jak mogę sprawdzić ilość aktualnie wypożyczonych przeze mnie książek?
Ilość aktualnie wypożyczonych książek można sprawdzić:
- w bibliotece – podczas odwiedzin w bibliotece, wystarczy pokazać kartę biblioteczną i zapytać dyżurującego bibliotekarza o sprawdzenie;
- telefonicznie – dzwoniąc do wypożyczalni;
- mailowo – należy wysłać e-mail na adres właściwej wypożyczalni, zawierający nr karty bibliotecznej czytelnika;
- samodzielnie – wystarczy zalogować się na swoje konto biblioteczne i otworzyć zakładkę Wypożyczone.
2.17. Czy istnieje możliwość wypożyczenia książek z innych bibliotek?
Tak. Wypożyczalnia międzybiblioteczna na życzenie czytelnika sprowadza z innych bibliotek:
- polskich – zbiory niedostępne w Opolu, do 5 egzemplarzy;
- zagranicznych – zbiory niedostępne w Polsce, do 3 egzemplarzy.
Zamówienia składa się w Czytelni WBP i tylko tam, na miejscu można korzystać ze sprowadzonych zbiorów. Czytelnik pokrywa koszty:
- przesyłki pocztowej;
- korespondencji;
- zamówionych kopii (ksero, skany, mikrofilmy, fotografie);
- vouchera IFLA – dla egzemplarzy sprowadzanych z bibliotek zagranicznych.
3. Jak korzystać z elektronicznego konta bibliotecznego?
3.1. Jak zalogować się na swoje konto biblioteczne?
W celu zalogowania na konto biblioteczne, trzeba:
- wejść na stronę internetową biblioteki http://wbp.opole.pl,
- wybrać z memu górnego zakładkę KONTO CZYTELNIKA - pojawi się strona logowania,
- wypełnić pola w formularzu logowania:
- login lub e-mail – w tym polu wpisujemy pełny numer karty bibliotecznej, login lub adres e-mail, który podaliśmy w czasie rejestracji w bibliotece;
- hasło – jeżeli logujemy się na konto po raz pierwszy, podajemy hasło jednokrotnego logowania, które system biblioteczny wysłał na wskazany adres e-mail; jeżeli logujemy się po raz kolejny wpisujemy swoje indywidualne hasło.
.
3.2. Zapomniałem hasła do konta bibliotecznego. Co mam zrobić?
Login to indywidualna, unikalna i łatwa do zapamiętania nazwa czytelnika, wykorzystywana podczas logowania. Login można ustawić:
- w bibliotece – bibliotekarz zapisuje w systemie wymyślony przez czytelnika login;
- samodzielnie – czytelnik po zalogowaniu na konto, wybiera zakładkę Twój profil, a następnie klikając ikonkę ołówka przechodzi do edycji danych. Po wpisaniu loginu trzeba zatwierdzić klikając Zapisz.
UWAGA!!! ustalony login można zmienić tylko samodzielnie po zalogowaniu na konto. Bibliotekarz nie ma możliwości zmiany loginu czytelnika.
3.3. Czym jest login, jak go ustawić i zmienić?
W takiej sytuacji należy zresetować hasło od konta. Można to zrobić:
- w bibliotece - możesz przyjść do Biblioteki Głównej lub najbliższego Oddziału i poprosić bibliotekarza o zresetowanie hasła – musisz przyjść osobiście, żeby bibliotekarz mógł zweryfikować czy to na pewno Ty. System wygeneruje nowe hasło i wyśle je na wskazany adres e-mail;
- samodzielnie - jeżeli podczas rejestracji podałeś adres e-mail nie musisz nigdzie chodzić. Wystarczy, że na ekranie logowania klikniesz pytanie Nie pamiętasz hasła? zostaniesz przekierowany na stronę umożliwiającą wygenerowanie nowego hasła.
UWAGA!!! nowe hasło, wygenerowane przez system jest hasłem jednokrotnego logowania, po zalogowaniu na konto należy je zmienić.
3.4. Czy mogę zmienić swoje dane osobowe (adres, telefon, e-mail) przez swoje konto elektroniczne?
Tak. Za pośrednictwem konta bibliotecznego można zmienić następujące dane:
- adres do korespondencji,
- numer telefonu,
- adres e-mail.
Można również dodać kolejny adres e-mail. Adres zameldowania można zmienić tylko osobiście odwiedzając bibliotekę.
Aby zmienić dane za pośrednictwem konta, trzeba po zalogowaniu na konto, wybrać zakładkę Twój profil, a następnie kliknąć w prawym górnym rogu ikonkę ołówka.
3.5. Jakie możliwości daje mi elektroniczne konto biblioteczne?
Dzięki elektronicznemu kontu bibliotecznemu można samodzielnie:
- aktualizować swoje dane: login, adres do korespondencji, telefon, osobisty adres e-mail, adres e-mail do powiadomień;
- sprawdzić aktualny stan wypożyczeń: dowiemy się ile i jakie zbiory mamy wypożyczone oraz kiedy powinniśmy je oddać;
- prolongować termin zwrotu;
- zarezerwować zbiory;
- ustawić się w kolejce do zbiorów, które są aktualnie wypożyczone;
- potwierdzić dalsza chęć oczekiwania na zamówiony tytuł;
- kasować zamówienia i rezerwacje;
- sprawdzić swoje wcześniejsze wypożyczenia;
- sprawdzić historię swoich bibliotecznych transakcji finansowych;
- oceniać i pisać recenzje dzięki portalowi w.bibliotece.pl.
3.6. Ustawiłem się w kolejce do wypożyczonej książki, jak zrezygnować?
Zrezygnować z zamówionej książki można:
- w bibliotece – podczas odwiedzin w bibliotece, wystarczy pokazać kartę biblioteczną i zgłosić z których zamówień chcemy zrezygnować;
- telefonicznie – należy zadzwonić do wypożyczalni z której zamówiło się egzemplarz i zgłosić rezygnację;
- mailowo – należy wysłać e-mail na adres właściwej wypożyczalni, zawierający nr karty bibliotecznej czytelnika i dane egzemplarza, z którego chcemy zrezygnować;
samodzielnie - wystarczy zalogować się na swoje konto biblioteczne, otworzyć zakładkę Oczekujące i nacisnąć przycisk Rezygnuj, znajdujący się przy tytule książki z prawej strony.
4. Inne
Jeżeli nie znalazłeś tutaj odpowiedzi możesz zadać nam swoje pytanie poprzez formularz kontaktowy znajdujący się poniżej.