Wyszukaj wydarzenie
Spotkanie z dr. Sławomirem Kuźnickim
Sławomir Kuźnicki, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa; autor monografii Margaret Atwood’s Dystopian Fiction: Fire Is Being Eaten (2017) oraz artykułów naukowych z zakresu literackich kontekstów rocka, prozy spekulatywnej i feminizmów; współredaktor książki Sex in the States: Media, Literature, and Discourse (2022); redaktor w „Explorations: A Journal of Language and Literature”; autor czterech tomów wierszy; pracuje w Instytucie Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego. „Sławomir Kuźnicki z godną podkreślenia pasją badawczą oprowadza nas po meandrach piosenek, twórczości artystów, którzy nieczęsto są czytani z taką żarliwością i pieczołowitością (mowa o polskim środowisku badawczym). To przyjemność podążać w lekturze odnalezionymi przez Autora tropami, które odkrywa, tłumacząc poszczególne poziomy intertekstualnych zależności. Dzięki wnikliwej i erudycyjnej lekturze, która poszerza pole znaczeniowe interpretowanych utworów, docieramy w najgłębsze zakamarki artystycznych tajemnic”. --- dr hab. Krzysztof Gajda, prof. UAM „Traktuję książkę Sławomira Kuźnickiego jako w pełni autorską, oryginalną próbę zbudowania koncepcji takiej interpretacji tekstów songów, która oparta jest na jasnych kryteriach teoretyczno-metodologicznych. Książkę
czyta się bardzo dobrze, o czym decyduje jasny sposób budowania narracji, unikanie zbędnych ornamentów teoretycznych i pasja, z jaką autor pochyla się nad analizowaną materią”. --- dr hab. Paweł Tański, prof. UMK Sławomir Kuźnicki, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa; autor monografii Margaret Atwood’s Dystopian Fiction: Fire Is Being Eaten (2017) oraz artykułów naukowych z zakresu literackich kontekstów rocka, prozy spekulatywnej David Bowie oraz literatura dystopijna; Nick Cave i cztery etapy przeżywania traumy; Lou Reed i polityka transgresji seksualnych (inspirowana dramatami Franka Wedekinda); P.J. Harvey i społeczno-polityczna poezja fotograficzna; Maciej Maleńczuk i jego reinterpretacje poezji Emily Dickinson; Swans i poszukiwania metafizyki w duchu Williama Blake’a; Prince i utopijne projekcje Świadków Jehowy; Queen i sztuki plastyczne Richarda Dadda oraz Grandville’a; The Beatles i chora pseudofilozofia Charlesa Mansona (oraz wpływ obu na Nine Inch Nails); Nina Simone oraz polityka równouprawnienia rasowego i genderowego; Peaches i jej hiperseksowne podważanie kultury męskiego seksizmu – to tematy, które książka Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka podejmuje. Są to tematy bezpośrednio dotyczące muzyki rockowej, ale podchodzące do niej od strony literaturoznawczej, a zarazem otwarte na szerszy kontekst kulturowy, w którym zarówno muzyka, jak i literatura funkcjonują. Jednocześnie niniejsza książka istotnie sytuuje się na stykach, które iskrzą. Są tu więc styki dotyczące wspomnianej relacji pomiędzy rockiem a literaturą (i kulturą) przy uwzględnieniu takich punktów odmienienia, jak kwestie tożsamości, duchowości czy seksualności. Zarazem jednak mamy tu też styki obejmujące podejście autora do analizowanego zagadnienia – te iskrzą nie mniej od pierwszych. Umiejscowić je można gdzieś pomiędzy otwartością na kontekst zewnętrzny – zainspirowaną kategorią „bycia-w-świecie” autorstwa Edwarda W. Saida – a pasją. Tak, niniejsza książka nie powstała tylko i wyłącznie z obowiązku rozumianego jako misja autora wobec jego czytelniczek i czytelników. Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka to również owoc pełnej emocjonalnego zaangażowania pasji, jaką charakteryzuje się stosunek autora do tematu. Bo przecież, jak zauważa Nicholas Cook, „Muzyka nie jest oderwana od rzeczywistości, ona znajduje się wręcz w samym jej centrum, gdyż jest dla ludzi nie tyle jedną z wielu rzeczy, ile sposobem poznawania świata, sposobem bycia sobą”.
Spotkanie poprowadzi dr hab. Kamil Minkner, prof. UO
19 września 2023
godz. 17:00
Namiot w ogrodzie WBP
Spotkanie odbędzie się w ramach projektu „Spotkania z literaturą”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Zadanie dofinansowane przez Samorząd Województwa Opolskiego
* Informujemy, że spotkania organizowane przez WBP w Opolu są rejestrowane oraz fotografowane. Materiały służą realizacji celów statutowych i promocyjnych, w tym publikowaniu na stronie www, w social mediach i wydawnictwach WBP w Opolu.